Sök:

Sökresultat:

1952 Uppsatser om Sammanhängande helhet - Sida 1 av 131

Kreativa kreatörer : En studie i hur kreativa metoder anvÀnds av professionella kreatörer pÄ företag

Internet har blivit na?stintill oumba?rligt i dagens va?rld. Fra?n online-spel till e-handel och fra?n kommunikationskanaler till ett informativt na?t, a?r Internet fo?rmodligen en av de mest framtra?ngande och vitt spridda uppfinningarna av va?r tid. Medan sa?kerheten kring anva?ndandet av Internet har diskuterats vilt sa? har anva?ndbarheten av Internet i olika omra?den inte utforskats till samma grad.

E-handel : Vilka faktorer styr vid valet att handla kla?der via Internet?

Internet har blivit na?stintill oumba?rligt i dagens va?rld. Fra?n online-spel till e-handel och fra?n kommunikationskanaler till ett informativt na?t, a?r Internet fo?rmodligen en av de mest framtra?ngande och vitt spridda uppfinningarna av va?r tid. Medan sa?kerheten kring anva?ndandet av Internet har diskuterats vilt sa? har anva?ndbarheten av Internet i olika omra?den inte utforskats till samma grad.

Dubbelt, hÀlften och del av helhet i skolÄr 2. : En studie om hur lÀrare och elever arbetar för att befÀsta begreppen dubbelt, hÀlften och del av helhet i de tidiga skolÄren.

Syftet med arbetet Àr att fÄ en ökad kunskap om hur lÀrare arbetar för att elever i skolÄr 2 ska befÀsta begreppen dubbelt, hÀlften och del av helhet dvs. brÄk. Vi vill Àven ta reda pÄ hur eleverna uppfattar dessa begrepp i fem matematikuppgifter. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa undersökningsmetoder, intervjuer med lÀrare och fallstudie i elevgrupp. MÄlet Àr att hitta lÀmpliga undervisningsmetoder för att kunna stödja elevers lÀrande och förstÄelse för matematiska begrepp.Resultatet av undersökningen visar att det jobbas mycket med begreppen dubbelt och hÀlften i de första skolÄren.

En New Age grupp i Tornedalen : en studie av begreppet helhet

Syftet med studien av denna New Age grupp var att behandla begreppet helhet. Den allmÀnna frÄgestÀllningen var hur detta helhetsbegrepp skapades. I en mer avgrÀnsad frÄgestÀllning blev utgÄngspunkten erfarenhet, kunskap och insikt och pÄ vilket sÀtt detta skapade en koppling mellan den immateriella och materiella vÀrlden. I det undersökta materialet ingick litterÀra kÀllor för bakgrund och referens, men studien grundar sig pÄ intervjumaterial som dock inte presenteras i sin helhet.Materialet har delats upp i tre kategorier som kan spegla synen pÄ den immateriella och den materiella delen av respektive uppfattning, till detta har Àven ett etiskt perspektiv infogats, detta för att möjliggöra studiet av de faktorer som pÄverkar sambandet mellan den immateriella och materiella vÀrlden.Resultatet av studien visar att reinkarnationsidén var en bÀrande faktor, dÀr en orientering kring begreppen erfarenhet, kunskap och insikt hade en avgörande betydelse för reinkarnationstanken, vilket Àven skapade en sammanlÀnkning av den materiella och immateriella vÀrlden. Dessa begrepp var centrala element i skapandet av den helhetssyn man har pÄ tillvaron..

Omsorg, fostran och lÀrande i teori och praktik

Vi, Patricia Contreras och Sarah Ryberg, har i vÄr studie, Omsorg, fostran och lÀrande i teori och praktik, valt att genomföra vÄr undersökning pÄ fyra smÄbarnsavdelningar pÄ fyra förskolor i en storstad i södra Sverige. Syftet med detta arbete Àr att ta reda pÄ om omsorg, fostran och lÀrande bildar en helhet pÄ dessa avdelningar, samt hur pedagoger-na tÀnker kring och arbetar med att skapa en miljö för smÄbarn dÀr omsorg, fostran och lÀrande skapar en helhet. Uppsatsen baseras pÄ frÄgorna: Hur gestaltar sig omsorg, fost-ran och lÀrande i den pedagogiska verksamheten pÄ fyra förskolor i en storstad? Och vad lÀgger pedagogen i begreppen omsorg, fostran och lÀrande? Metoderna för detta arbete har varit observationer och intervjuer av pedagoger pÄ avdelningarna. Arbetets teoretiska bakgrund baseras pÄ Daniel Sterns, Dion Sommers, Ingrid Pramling Samuelssons och Lev Vygotskijs teorier kring omsorg, fostran och lÀrande. Kapitel Resultat Àr en sammanstÀllning av empiri och teori.

Tales from under the Candy Cane Tree: Diktbok genom storytelling

Jag bestÀmde mig för att skapa en diktsamling för mina dikter som jag skrivit under en lÀngre tid. Det jag vill undersöka Àr hur man kan anvÀnda sig av Storytelling för att skapa en helhet för en diktbok. Jag ville införa detta element i bÄde innehÄllet i dikterna, vilken plats de skulle fÄ i boken samt fÄ in det i formgivningen. Jag tog och anvÀnde mig av litteratur för vÀgledning inom hur jag skulle fÄ fram den historia som jag hade att berÀtta. Resultatet blev en komplett diktbok som med formgivning och placering av dikterna blev en bok som berÀttade en historia för sig sjÀlv i sin helhet..

Stereotyper PĂ„ Stan : En kritisk diskursanalys av Dagens Nyheters bilaga PĂ„ Stan

Denna kandidatuppsats underso?ker med en kvalitativ ansats hur stockholmare beskrivs i Dagens Nyheters kultur- och no?jesbilaga Pa? Stan. Uppsatsens syfte a?r fra?mst att underso?ka hur Pa? Stan anva?nder sig av stereotyper i sin journalistik men ocksa? att skapa fo?rsta?else fo?r varfo?r de anva?nds. De fra?gesta?llningar uppsatsen a?mnar svara pa? a?r vilka a?mnesomra?den Pa? Stan skriver om, hur stockholmare representeras, samt vilka stereotyper som anva?nds i representationen av dem.Fo?r att besvara fra?gesta?llningarna har Pa? Stans dominerande a?mnesomra?den mellan 1 januari och 31 maj 2012 kartlagts i en kvantitativ analys.

Barns lÀrande - sett ur ett sociokulturellt och individ perspektiv

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur barn och lÀrare uppfattar och beskriver lÀrandet. Uppsatsen ska ocksÄ försöka visa pÄ om lÀrare utgÄr frÄn de sociokulturella teorierna i sin undervisning och i sÄfall hur. VÄr litteraturgenomgÄng tar upp olika teorier nÀr det gÀller lÀrandet ur ett sociokulturellt och individ perspektiv, sprÄkets och lekens betydelse för lÀrandet och forskning. Intervjuer har genomförts med barn om hur de ser pÄ sitt lÀrande och lÀrare har fÄtt svara pÄ enkÀter om hur de ser pÄ lÀrandet och om de utgÄr frÄn de sociokulturella teorierna i sin undervisning. Intervjusvaren har vi försökt se som en helhet och utifrÄn detta försökt dra vÄra slutsatser.

IntensivvÄrdssjuksköterskors uppfattningar om överrapportering av intensivvÄrdspatienter

Bakgrund: Att ge information muntligt och skriftligt innebÀr informationsöverföring och detta ses inom sjukvÄrden som en överrapportering dÀr fokus Àr informationsutbytet. Att anvÀnda sig av en struktur vid överrapportering kan leda till att patientsÀkerheten stÀrks. Syfte: Syftet Àr att redogöra för intensivvÄrdssjuksköterskors uppfattningar om överrapporteringar av intensivvÄrdspatienter mellan varandra. Metod: Studien Àr en pilotstudie och har en utforskande och beskrivande ansats. Intervjuerna genomfördes i fokusgrupper med Ätta intensivvÄrdssjuksköterskor fördelat pÄ tvÄ grupper vid tvÄ olika tillfÀllen.

Humor och skratt i omvÄrdnad : en del av hÀlsoprocessen

Humor och skratt genomsyrar livet i sin helhet det Àr ett sÀtt för mÀnniskor att vara tillsammans och förhÄlla sig till varandra. Med hjÀlp av humor kan vÄrdgivaren och patienten minska klyftan mellan dem, den kan Àven bidra till att patienten kÀnner ett förtroende för vÄrdpersonalen. Humor Àr ocksÄ ett hjÀlpmedel för vÄrdpersonal att kunna ventilera den stressiga arbetssituation som rÄder. Syftet med studien Àr att belysa vÄrdpersonalens erfarenheter och upplevelser av humor och skratt i omvÄrdnadsmöten. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av bandade intervjuer i vilka fyra olika sjuksköterskor och en undersköterska berÀttade om sina upplevelser och erfarenheter av humor och skratt i möten med patienter.

Humor och skratt i omvÄrdnad - en del av hÀlsoprocessen

Humor och skratt genomsyrar livet i sin helhet det Àr ett sÀtt för mÀnniskor att vara tillsammans och förhÄlla sig till varandra. Med hjÀlp av humor kan vÄrdgivaren och patienten minska klyftan mellan dem, den kan Àven bidra till att patienten kÀnner ett förtroende för vÄrdpersonalen. Humor Àr ocksÄ ett hjÀlpmedel för vÄrdpersonal att kunna ventilera den stressiga arbetssituation som rÄder. Syftet med studien Àr att belysa vÄrdpersonalens erfarenheter och upplevelser av humor och skratt i omvÄrdnadsmöten. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av bandade intervjuer i vilka fyra olika sjuksköterskor och en undersköterska berÀttade om sina upplevelser och erfarenheter av humor och skratt i möten med patienter.

Ämnesintegrerad undervisning: finns det fördelar med att
arbeta Àmnesintegrerat?

Syftet med vÄrt examensarbete har varit att undersöka om det finns nÄgra fördelar med att arbeta Àmnesövergripande, och vilka dessa i sÄ fall var. Denna undersökning Àr utförd i klass nio. Vi valde att genomföra undersökningen med bÄde enkÀter och intervjuer för att fÄ ett sÄ tillförlitligt resultat som möjligt. Tidigare forskning har visat att mening och helhet hör ihop, utan helhet ger undervisningen ingen mening. Ett Àmnesövergripande arbetsomrÄde kan vara ett sÀtt för eleverna att förstÄ varandra, samt att bilda sig en helhetssyn över olika kunskapsbitar.

Perioperativ omvÄrdnad

Perioperativ omvÄrdnad Àr de vÄrdhandlingar och vÄrdaktiviteter som utförs av en anestesi- och operationssjuksköterska under de pre-, intra- och postoperativa fa-serna i samband med en patients operation. Syftet med litteraturstudien var att belysa patienters upplevelser av perioperativ omvÄrdnad med inriktning mot peri-operativ dialogmodell. Forskningsprocessen inspirerades av Goodmans sju steg och metoden som anvÀndes var en litteraturstudie som grundade sig pÄ tio veten-skapliga artiklar. Som teoretisk referensram har Orlandos omvÄrdnadsteori an-vÀnts. Resultatet visade att nÀr den perioperativa omvÄrdnaden var organiserad enligt perioperativ dialogmodell upplevde patienterna bland annat att sjuksköters-kan hade tid för dem, operationen var nÄgot de skulle genomföra tillsammans och sjuksköterskan upplevdes se patienten som en resurs.

Pedagogens krishantering i förskolan ur ett trygghets- och lÀrandeperpektiv

VÄrt syfte Àr att skapa kunskap om hur pedagoger i förskolan tar ansvar och arbetar för att möta barn som befinner sig i krissituationer, sÄ att tryggheten och lÀrandet hos det enskilda barnet och gruppen tas tillvara. LÀroplanen för förskolan, Lpfö98 (Utbildningsdepartementet, 2006) innefattar mÄl om att lÀgga grunden för ett livslÄngt lÀrande, dÀr verksamheten ska erbjuda en trygg och lÀrorik miljö för alla barn som deltar och dÀr Àven omsorg, fostran och lÀrande ska bilda en helhet. VÄr problematisering Àr hur dessa mÄl kan uppfyllas dÄ ett eller flera barn befinner sig i krissituationer eftersom tryggheten kan raseras och lÀrandet bli hÀmmat. För att komma fram till vÄrt resultat och besvara vÄrt syfte har vi utgÄtt frÄn tre forskningsfrÄgor och anvÀnt kvalitativa intervjuer som metod. Resultatet av vÄr problematisering Àr att omsorg, fostran och lÀrande i krissituationer kan bilda en helhet dÀrför att de Àr beroende av varandra Àven om de olika delarna inte tar lika stort utrymme.

KonkurrensrÀttens övergripande syfte i EU och USA. : Konsumentskydd eller konkurrensskydd?

Bakgrund: Det rÄdande pensionssystemet i Sverige bestÄr av sex sÄ kallade AP-fonder. Genom Ären har pensionssystemet flertalet gÄnger kritiserats för dess lÄga avkastning.Problem: VÄr huvudfrÄga Àr att jÀmföra AP-fondernas risk och avkastning med aktiemarknaden som helhet, detta ska ske med hjÀlp av tvÄ jÀmförelseindex: MSCI World och SIXRX.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att jÀmföra de fyra första AP-fondernas risk och avkastning med aktiemarknaden som helhet under Ären 2002-2010.Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ metod, genom att samla in information frÄn AP-fondernas Ärsredovisningar och hemsidor. Vi har samlat in historisk data, som vi sedan har bearbetat och analyserat.Slutsats: De studerade AP-fonderna har presterat sÀmre Àn aktiemarknaden..

1 NĂ€sta sida ->